המלחמה בסוריה: לפני שהפסידו בקרב, הביאו להפסקת אש // סקירה

    שלמה ריזל No Comments on המלחמה בסוריה: לפני שהפסידו בקרב, הביאו להפסקת אש // סקירה
    23:57
    14.05.24
    אבי יעקב No Comments on חיסול ממוקד: פעילי חיזבאללה חוסלו בלב העיר צור

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחר חודש וחצי של מלחמה עקובה מדם על השליטה על העיר הסוריה זבדאני שבמערב המדינה, סמוך מאוד לגבול עם לבנון, הגיעו היום הצדדים הלוחמים להפסקת אש. זבדנאי נכבשה על ידי המורדים כבר ב-2011 והיא נחשבת לעיר אסטרטגית במיוחד שכן היא יושבת כ-45 ק"מ תפונית-מערבית לבירה דמשק, ושולטת על הציר הראשי המוביל מדמשק ללבנון. בשנים האחרונות עשו אסאד וחיזבאללה שימוש בדרכים אחרות (תרתי משמע) להברחת נשק בין המדינות, אך לאחר שהמורדים כבשו חלקים נרחבים מאוד באזור, הם הוכרחו לצאת לקרב על זבדאני.

    מי שמנהל בפועל את הקרב על העיר הוא חיזבאללה (בעזרת צבא סוריה, מתנדבים שיעים מעיראק [רובם חברי 'חיזבאללה עיראק] וקצינים איראניים) שאיבד רק בזבדאני לפחות 200 מלוחמיו, חלקם מהיחידות המובחרות ביותר שהוקמו ללחימה בישראל, לצד מאות רבות של פצועים. לצד חיזבאללה, גם אנשי משמרות המהפכה האיראניים ספגו קרבות לא מעטים בלחימה הזו וספרו עשרות רבות של הרוגים, חלקם בכירים. חיזבאללה הטיל למערכה את "כל מה שיש לו" והביא להרס וחורבן טוטאלי של העיר. הוא ירה ארטילריה מעזרות רבות של קנים על העיר, שיגר טילים כבדים והטיל חביות נשק.

    מאות מורדים ומאות רבות מתוך עשרות אלפי התושבים שרובם נמלט מהמקום נהרגו בקרבות. כוחות המורדים העומדים מולם שולבו מכה וכמה ארגונים, רובם ג'יאהדיסטים מ"אחרר א שאם" העובד בשיתוף פעולה עם ג'בהת א נוסרה. המורדים עמדו בגבורה בקרב ואף הבריחו נשק למובלעות שלהם באמצעות מנהרות שחלקם נחשף ופוצץ על ידי חיזבאללה וצבא סוריה.

    בשבוע האחרון אירוע מפנה, כאשר חיזבאללה שהזרים תגבורות אינסופיות לאזור, הצליח לכתר את המורדים מכל הכיוונים ולהשאיר אותם בתוך 2 מובלעות במרכז ובדרום הכפר. המורדים שהבינו כי הקץ קרוב, החלו להפציץ 2 כפרים שיעיים במחוז אידליב, בין הערים אידליב ללטקיה. מדובר בכפרים פועה וכפרייה, בהם מגוררים אלפי אזרחים שיעיים. החשש לחיי השיעים הניא את חיזבאללה ובעיקר את איראן להביא להפסת האש שהחלה היום בשעה 6:00 בבוקר.

    הפסקת האש נקבעה ל-48 שעות שבהם יוזרם מזון וצרכים נוספים לאזרחים השיעים הנצורים ויינתן למורדים להוציא פצועים מהחזית. ייתכן ובסופו של דבר ההסכם יורחב כאשר יינתן לאזרחים השיעיים לעזוב את כפריהם ולמורדים יינתן להוציא את כל אנשיהם מהחזית. האפשרות הזו בעייתית מבחינת המורדים, שכן הם יודעים שכניעה וויתור על הער האסטרטגית יחזקו מאוד את אסאד והחיזבאללה בסוריה כולה ובאזור הזה בפרט.



    0 תגובות